FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt31/03/2017

Får polisen gå in i en lägenhet utan lägenhetsinnehavarens tillstånd?

härhär.Får polisen gå in i en lägenhet utan lägenhetsinnehavarens tillstånd?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Polisen har inte rätt att gå in i en lägenhet utan tillåtelse förutom när det gäller husrannsakan. Husrannsakan kan antingen vara reell, då letar man efter ett föremål eller bevis, se här. Den kan också vara personell och då är det en person man letar efter,här.

Polisen får också ta sig in i en lägenhet om det finns anledning att anta att någon har avlidit, är medvetslös eller annars oförmögen att tillkalla hjälp. Se här.

Sammanfattningsvis kan sägas att det är bara vid vissa specifika tillfällen som polisen har rätt att gå in i en lägenhet utan tillåtelse. Dessa tillfällen är reglerade i lag och polisen måste alltså ha lagstöd för att bereda sig tillträde till en lägenhet.

Jenny ÅngströmRådgivare