Får samfällighet utfärda parkeringsböter?

Inom den samfällighet där jag bor så har man beslutat att invånarna inte får parkera på gästparkeringsplatser. Har samfälligheten laglig rätt att utfärda parkeringsbot om någon boende i samfälligheten ändå parkerar sin bil på gästparkeringsplatsen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gällerfelparkering på allmän plats/ kommunens mark så kallas detta för felparkeringsavgift. Det är antingen polis eller kommunens förordnade parkeringsvakter som får utfärda parkeringsanmärkning, 5 § Lag (1976:206) om felparkeringsavgift. Kommunens parkeringsvakter är de som uppfyller villkoren i 5 & 6 § i Lag (1987:24) om kommunal parkeringsövervakning m.m.

När det gäller felparkering på privat mark så kallas detta för kontrollavgift. Det är markägaren av parkeringsområde eller förbjudet parkeringsområde som har rätt att ta ut en kontrollavgift, 1 § Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering. Det framgår inte i lagen vad ”markägare” innebär. Men om ni som samfällighet äger marken så bör ni kunna uppfylla villkoren för att utfärda kontrollavgift.

Viktigt att tänka på är att skyltar om parkeringsvillkoren är synliga och tydliga, 3 §, samt inte överstiger felparkeringsavgiften som finns i kommunen, 4§.

Sammantaget… om ni äger marken bör ni uppfylla villkoren för att utfärda kontrollavgifter för felparkering på privat mark. Om ni inte äger marken så är det polis eller kommunens förordnade parkeringsvakter som utfärdar felparkeringsavgift. Möjligtvis kan ni kontakta kommunen och fråga mer.

Hoppas ni fick svar på er fråga!

Vänligen,

Frida LarssonRådgivare