FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt13/02/2017

Farförälder rätt till umgänge

Hej, Jag har blivit farmor för 4 månader sedan, har fått träffa min sondotter ganska ofta de första 3 månaderna, nästan dagligen. Min svärdotter och min son har nu blivit sura på mig , då jag har sagt ifrån ang deras beteende mot mig de sista 3 åren, då de har varit oförskämda och respektlösa i 3 år innan deras dotter föddes. Jag har varit tyst men nu har jag fått nog och jag har svarat tillbaka på deras beteende. Då blev de sura och har nu förbjudit mig att träffa mitt barnbarn, de har hotat mig redan innan barnet föddes att jag inte skulle få träffa mitt barnbarn, men sen så när flickan föddes så har jag fått träffa henne, och jag har öpt så mycket kläder och preenter till henne, för att det gör mig glad, de tar emot sakerna dock även den sista gången i förrgår , då jag kte över till dom föra att lämna några haklappar. Min son sa att jag kunde få träffa mitt barnbarn i porten någon minut , och att han kunde komma ner med henne till porten. Jag sa att det kommer inte på frågan då jag inte tänker bli förnedrad ännu en gång att jag är i porten, ska sägas att sista gången jag fick träffa min sondotter vara för 3 veckor sedan och då så var jag tvungen att sitta på trappan och vänta tills min son kom hem från skolan , då min svärdotter var inne i lägenheten med flickan men ville inte öppna dörren till mig. Jag har vill kunna ta med mig flickan i några tim och promenera med henne, men får inte träffa henne alls, och absolut inte träffa henne förutom i porten. Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline för din fråga.

Föräldrarna till barnet är vårdnadshavare. I egenskap av vårdnadshavare är det de som har rätt att fatta beslut om barnet, sålänge det är i enlighet med barnets bästa. 6:1, 6:2, 6:2a Föräldrabalken

Man kan som utomstående inte kräva umgänge med barnet förutom i vissa undantagsfall.

I 6:15 3st stadgas att föräldrar har ett ansvar för att barnets behov av umgänge med annan som står det särskilt nära så långt som möjligt tillgodoses. Du som farförälder kan ses som en sådan person.
Det är dock upp till barnets föräldrar att avgöra i vilken omfattning, och under vilka omständigheter du ska få träffa barnet.
Du kan alltså inte kräva att umgås med barnet på ett visst sätt utan det är i princip upp till föräldrarna att avgöra detta, så länge det inte är oförenligt med barnets bästa.

Alltså sammanfattningsvis - Det är föräldrarna som avgör om, i vilken omfattning, och under vilka omständigheter du kan träffa barnet på, detta kan du inte påverka.

Jag hoppas att detta gav svar på din frågeställning

Med vänliga hälsningar

Victor ÅkerfeldtRådgivare