Fastighetsägares ansvar för att skotta snö

Hej!

Vi hyr ut en mindre lokal i vår fastighet (företag till företag), är vi som hyresvärd skyldiga att till exempel skotta snö utanför deras ingång som endast avser deras lokal?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om vad som gäller vid ett hyresavtal finns i Jordabalken (JB) 12 kap, se här. Detta kapitel i jordabalken brukar kallas för hyreslagen.

Som utgångspunkt gäller att ni som fastighetsägare är ansvarig för att skotta utanför entrén till fastigheten, om ni inte avtalat något annat tillsammans med er hyresgäst. Detta framgår av JB 12:9, som lyder enligt följande: ”På tillträdesdagen skall hyresvärden, om inte bättre skick har avtalats, tillhandahålla lägenheten i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet”.

Hoppas att detta gav er svar på frågan. Skulle ni ha någon ytterligare fråga eller fundering är ni välkomna att lämna en kommentar i fältet nedan.

Vänligen,

Stina JanssonRådgivare