FrågaKÖPRÄTTKöplagen13/06/2017

Fel boarea på bostadsrätt

Hej!

Jag har nyligen köpt en bostadsrätt i stan. I objektbeskrivningen sades det att lägenheten var 43 kvm, samt att uppgifterna kom från bostadsrättsföreningen. Jag hade ingen anledning att misstro detta, och köpte alltså lägenheten för 3 950 000kr (91860 kr/kvm). Jag får tillträde till lägenheten 3 juli. Nyligen var jag och mätte de olika rummen, och jag insåg att boarean inte kommer upp i ens 38 kvm. Jag har kontaktat en certifierad boareamätare för att komma och göra en korrekt mätning.

Handpenning är redan betalad, men jag undrar nu vilka möjligheter/rättigheter jag har som köpare att få en prisreduktion om det visar sig att boarean faktiskt är mindre? Har jag rätt att få prisreduktion motsvarande kvadratmeterpriset? Har jag rätt att häva köpet och få tillbaka handpenningen i sin helhet om säljaren inte går med på prisreduktion?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst kan man konstatera att vid köp av bostadsrätt så gäller köplagen då bostadsrätt räknas som lös egendom, 1 § KöpL. Denna lag gäller i de fall annat inte har blivit avtalat mellan köpare och säljare, lagen är nämligen dispositiv, 3 § KöpL.

Felbedömningen görs först och främst enligt vad avtalet stadgat. Så som jag tolkar dig så står det i avtalet att bostadsrätten ska ha en viss boarea och att detta inte stämmer överens med den verkliga. Alltså föreligger det ett fel, 17 § 1 st KöpL. I detta fall kan även 18 § KöpL vara aktuell, där stadgas att varan, i det här fallet bostadsrätten, skall anses vara felaktig om den avvikit från sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren eller någon för säljarens räkning har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet.

När man konstaterat att ett fel föreligger kan man gå vidare till vilka påföljder som aktualiseras.

Vid fel på bostadsrätten har du som köpare rätt att kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd, 30 § KöpL. I detta fall så kan man inte avhjälpa felet eller leverera en ny bostadsrätt. Således är det istället prisavdrag och hävning som blir aktuellt. Men för att få åberopa att bostadsrätten är felaktig måste du reklamera detta inom skälig tid till säljaren, 32 § KöpL.

Du har rätt till prisavdrag enligt 37 § KöpL och avdraget beräknas enligt 38 § KöpL. Du har dock inte rätt till prisavdrag vid köp av bostadsrätt på offentlig auktion.

Ett alternativ om du vill ta denna fråga vidare är att vi på Lawline kan hjälpa dig.

För att komma i kontakt med en av våra jurister kan du antingen ringa eller mejla oss.

Telefonnummer: 08-533 300 04

Öppettider: måndag–fredag kl. 10.00–16.00

Epost: info@lawline.se

vänligen,

Alvaro CastroRådgivare