Fel i köpt bil (däck)

Hej!

Köpte en bil av en bilfirma. På vägen hem, kände jag vibration i bilen när bilen kom upp i högre hastighet. Tänkte att det ville vara smart att få balansera däcken, då jag antog att det var detta som var felet då jag upplevt det förut. Skulle köra 70 mil hem, så det var viktigt att detta blev ordnat.

När jag kommer till Däckia i centrala Stockholm så får jag höra att vinterdäcken är helt slut, och att jag absolut inte får köra vidare på dem. Enligt dem, var det bara ett alternativ som var aktuellt, och det var att köpa nya däck till bilen för att kunna köra hem.

Ringde försäljaren som sålde oss bilen och berättade att jag fått problem, och att vinterdäcken som var på bilen var helt färdiga. Han ville se bilder, så detta skickade jag naturligt vis.

Han menade vidare att det absolut inte var något fel på dessa, och att jag redan fått rabatt på bilen och att det inte var aktuellt att han skulle betala för nya däck.

Dealen var att jag fick rabatt för att köpa sommardäck till bilen, då detta inte var något som ingick. Det fanns såklart inte en tanke på att efter ett par kilometer måste köpa nya vinterdäck för att dem som stod på bilen var separerade och enligt Däckia "farliga att köra med"

Jag vet att jag borde undersökt däcken bättre innan avslutad handel, men detta gjordes inte grundigt nog pga lite kunskap.

Har jag rätt till att kräva ersättning för detta? Osäker på vilka rättigheter jag har i förbindelse med detta.

Tacksam för svar via mail

Jennifer

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

På din situation gör jag bedömningen att konsumentköplagen (KKöpL) är tillämplig. Detta grundar jag i att du verkar vara en privatperson (konsument) och bilfirman du köpt bilen av verkar vara en näringsidkare, samt att transaktionen gäller ett köp av lös sak (en bil) (se KKöpL 1 §). Lagen är tvingande till din förmån (3 §). Detta innebär att bilfirman inte kan åberopa eventuella överenskommelser er emellan som avviker från lagens bestämmelser om de är till din nackdel.

Din situation berör att det skulle vara fel på den köpta varan (bilen). Dessa situationer regleras i 16 § KKöpL. Enligt bestämmelsen ska varan (bilen) i fråga om (bl.a.) kvalitet överrensstämma med vad som följer av avtalet. Således är mitt första svar på din fråga att det måste avgöras utifrån tolkning av ert avtal (köpekontrakt t.ex) huruvida bilen skulle säljas med de däck du fått. Denna fråga kan jag tyvärr inte vidare bedöma då jag inte har tillgång till ert avtal. Är det så att däcken enligt avtalet ska anses vara felaktiga gäller dock det jag säger i nästa stycke. Ska de inte anses felaktiga har du tyvärr ingen möjlighet till ersättning

Är det så att det inte kan anses framgå vilken kvalitet däcken ska ha enligt avtalet gäller enligt 16 § KKöpL att de ska bl.a. vara ägnade för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används. Däcken som medföljde bilen torde enligt denna bestämmelse vara att anse som felaktiga om de är av den beskaffenhet som du beskriver. Du har då rätt att enligt 22 § KKöpL kräva avhjälpande som första åtgärd vilket innebär att bilfirman med största sannolikhet ska byta däcken åt dig.

Hoppas att svaret hjälpte och tack än en gång för att du vände dig till Lawline!

Lawline RådgivareRådgivare