Fel i vara

Hej

Köpte en husvagn privat till en kostnad av 122000:-. Vid köpet lovade mig säljaren att allt skulle fungera.. Jag gör en enligt mig en bra undersökning och ställde mycket frågor gällande funktionen och säljaren garanterade mig att allt skulle fungera klockrent..

Kör dom 20 milen hem och kommer till campingen på första resan.. Fel nr 1: Kylskåpet fungerar inte på 220 utan bara på gasol. Fel nr 2: nätdel/omvandlare fungerar inte. Alltså ingen laddning till batteri. Detta är 2 fel helt oberoende av varandra.

Kontaktar säljaren som då nekar till att han känner till felet. Svamlar om åska och då förstår jag att han känner till felen..

Kan jag driva detta till Arn med stöd av köplagen.. Och vad skulle det kosta att driva detta vidare till tingsrätt..

Kostnaden för reparation av dom 2 felen är 9009 kr

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När du skriver privat antar jag att du menar att du inte köpt husvagnen av en näringsidkare och därför regleras köpet av ert avtal och köplagen.

Angående ARN så prövar de tvister mellan konsumenter och näringsidkare och du kan således inte vända dig till dem angående köpet av husvagnen.

Att ansöka om stämning vid tingsrätt med ett anspråk på 9000 kr kostar 900 kr i stämningsavgift. Behöver du juridiskt ombud kostar det utöver. Förlorande part får betala motpartens rättegångskostnader.

Johanna GustafssonRådgivare