Fel i vara - företag ansvarar endast för ursprungliga fel

hej jag har nyss köpt en ny jacka för ungefär 8000kr, jag har haft jackan i snart 2 veckor och en dag när jag var ute med min hund så snuddade ena ärmen på en grej därefter när jag kollade så blev det vita rivmärken (jackan är svart) vad kan jag göra enligt konsumemtköplagen?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Stämmer en vara inte överens med avtalet i fråga om art, mängd, kvalitet etc. så är den att klassas som felaktig (16 § konsumentköplagen). Då en köpare upptäcker en felaktighet i en vara ska säljaren meddelas om detta, köparen måste inom skälig tid reklamera varan (23 § konsumentköplagen).

Man kan som köpare reklamera alla fel som visar sig på en vara. Företaget ansvara dock endast för ursprungliga fel, sådana behöver inte visa sig direkt men även om felet visar sig först efter en viss tid så ska det handla om ett ursprungligt fel. Detta innebär alltså att företaget inte ansvarar för fel som köparen själv har orsakat eller fel som beror på normalt slitage.

Vid köp av en vara är konsumentskyddet extra starkt de första sex månaderna. Fel som visar sig inom denna tid ses enligt lagen som ursprungliga fel, alltså fel som företaget ansvarar för. Företaget måste inom dessa sex månader bevisa att felet inte fanns i varan när de sålde den för att kunna säga nej till din reklamation (20 a § konsumentköplagen).

Visar det sig vara ett ursprungligt fel kan du kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag, hävning, hålla inne betalning eller skadestånd (22 § konsumentköplagen). Vilket krav man som köpare kan ställa i det enskilda fallet beror lite på vilken typ av fel det rör sig om. I första hand har företaget rätt att försöka åtgärda felet, vilket vid köp av varor innebär att företaget ska ges möjlighet att laga varan eller leverera en annan likvärdig vara (27 § konsumentköplagen).

Om du och företaget inte kommer överens kan du vända dig till allmänna reklamationsnämnden med en anmälan.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jennifer VestinRådgivare