FrågaKÖPRÄTTKöplagen30/06/2016

Fel i vara / Hävning

Hej.Jag har köpt en veteranbil av privatperson.Den såldes med ett känt fel vilket var blinkersen ur funktion.Enl.säljaren finns inga andra fel och bilen kändes bra vid provkörning.På vägen hem hände något efter ca.4km.Vattnet sprutar ut ur motor.Verkar som det är en spricka i den.Kunde köra tillbaka den till säljaren som hävdar att det aldrig hänt förut.Felet verkar alvarligt.Har jag rätt att häva köpet?Jag gav 70000kr för bilen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då det har utförts ett köp mellan två privatpersoner blir Köplagen tillämplig. Enligt huvudregeln går risken för varan över på köparen när varan har överlämnats, säljaren svarar dock för fel som fanns vid tidpunkten då varan gick över på köparen enligt 21 §. Köparen har bevisbördan i frågan om felet fanns redan vid avlämnandet. Gällande beviskravet ska det framstå som övervägande sannolikt att felet beror på säljaren.

Köparen får inte som fel åberopa vad han måste ha känt till vid köpet. Har köparen undersökt varan eller blivit uppmanad av säljaren att undersöka den, får han inte som fel åberopa vad han måste ha upptäckt vid denna undersökning.

För att kunna häva köpet krävs dels att köparen först reklamerar felet till säljaren samt att felet är av väsentlig betydelse och säljaren insåg eller borde inse detta (jfr 39 §). Att det läcker vatten ur motorn Är felet inte att anses som väsentligt kan köparen dock kräva avhjälpande eller omleverans (omleverans blir troligtvis inte aktuellt i ditt fall). Om säljaren inte kan avhjälpa felet kan köparen kräva prisavdrag.

Din säljare har inte upplyst dig om felet i motorn och det verkar inte som att du borde ha upptäckt felet vid undersökning eftersom du faktiskt fick provköra bilen och säljaren gjort en utfästelse om att inga andra fel än blinkerserna förelåg. Att det föreligger en spricka i motorn borde anses vara ett fel av väsentlig betydelse eftersom det innebär att du inte kan köra bilen på ett riskfritt sätt. Det borde därför enligt min mening vara möjligt för dig att häva köpet, förutsatt att du kan göra det övervägande sannolikt att felet förelåg innan köpet.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga! Om du vill ha ytterligare rådgivning kan du vända dig till vår expresstjänst, där du får en juridisk utredning av din fråga inom 3 dagar. Expresstjänsten hittar du här: http://lawline.se/ask_a_question/express

Alexander AhlfontRådgivare