Fel på bil - häva köp?

Hej .

Jagköpte en ny bil under hösten 15 hos en auktoriserad BMW-säljare. Trött på begagnade bilar med massa fel. Nu har den nya bilen redan varit inne på service fyra ggr p.g.a. fel. Plus nu ytterligare en gång eftersom någon varningslampa tändes. Detta har kostat mig tid och planering för service, dock inga pengar. kan ja häva köpet på bilen eftersom mina förväntningar på en den nya bilen långt ifrån har infriats?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss på Lawline med din fråga,

Min konkreta slutsats och rekommendation finner du längst ner i svaret.

Som jag förstår det vill du häva köpet pga. att bilen inte lever upp till dina förväntningar.

Vid köp av en bil som privatperson av en näringsidkare gäller konsumentköplagen (1990:932) (Hädanefter kommer jag hänvisa lagen som KköpL).

För att kunna häva köpet, dvs. att BMW tar tillbaka bilen, krävs att det föreligger ett fel i varan, enligt 16§ KköpL

Enligt KköpL 16-19 §§ stadgas att en konsument ska kunna kräva att varan lever upp till vad som följer av avtalet samt vad säljaren uppgett i samband med köpet, t.ex. i fråga om varans art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning. Avviker köpet från vad som följer av avtalet, anses varan vara felaktig. Enligt KköpL 19 st. 1-4 § stadgas det särskilt att fel föreligger om marknadsföringen inte stämmer överens med varans egenskaper. Konsumenten har då rätt att bl.a. häva köpet enligt KköpL 22 § eller rätt att reklamera varan enligt KköpL 23 §.

Enligt 26 § KköpL så framgår det att konsumenten har rätt att kräva avhjälpande och omleverans av en felaktig vara. Enligt 27 § KköpL så framgår det dock att säljaren i sin tur har rätt att reparera varan vid en reklamation. Detta innebär att du som konsument inte har någon rättighet att kräva att du ska få en ny vara eller pengarna tillbaka ifall det är så att säljaren istället kan avhjälpa felet. - BMW har alltså rätt att försöka reparera din bil i första hand. Dock framgår det att du nu har lämnat in bilen fyra gånger, samt att du kommer att behöva lämna in den ytterligare en gång, och att det inte verkar som att felet/felen vill försvinna.

Dock: Av 27§ KköpL så framgår att säljaren får avhjälpa felet i form av reparation endast ifall det kan ske utan extra kostnad för dig, inom skälig tid samt utan väsentlig olägenhet för dig.

Slutsats: Det verkar som att det föreligger fel på bilen. Den lever inte upp till vad som följer av avtalet. För att du ska ha möjlighet att häva köpet krävs det att säljaren inte kan avhjälpa felet för att det föreligger en väsentlig olägenhet för dig. Utifrån vad du beskriver skulle jag påstå att du åtminstone har en möjlighet att häva köpet då reparation av bilen uppenbarligen inte verkar hjälpa. Det verkar helt enkelt vara ett fabrikationsfel eller liknande. Genom att säljaren gång på gång försöker avhjälpa felet utan någon framgång så skulle detta kunna utgöra en väsentlig olägenhet för dig.

Min rekommendation till dig är att om du vill försöka häva köpet så ska du göra det med stöd av att reparation på din bil inte verkar hjälpa och att detta därför utgör en väsentlig olägenhet för dig.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga annars är du varmt välkommen att kontakta oss på tfn: 08-533 300 04 (Öppettider: Måndag till onsdag kl. 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se. Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag och ett stort lycka till med ditt ärende,

Mvh,

Johan HåkanssonRådgivare