FrågaKÖPRÄTTKöplagen31/08/2017

Fel vid köp av bil

Hej.

Jag har köpt en begagnad bil av en privatperson för mindre än tre veckor sedan. Förra ägaren sa att bilen var rökfri och i toppskick (som alla säljare säger om sina bilar). Jag kände inte röklukten då bilen var starkt parfymerad efter städning. På kvällen började bilen lukta och jag ville inte hålla på och tjafsa med säljaren utan bestämde mig för att lämna in bilen på rekond istället för att försöka få bort röklukten.

Rekond firman har nu upptäckt att förutom den milda rökdoften så är bilen även mögel och fuktskadad. Jag har ringt och pratat med förra ägaren som inte verkar ha vetat om detta. Jag har även frågat om han nyligen gjort en rekond eller klädseltvätt för att se om detta kan vara grunden till fuktskadorna. Min rekondfirma påstod att fuktskadan är relativt ny och har förmodligen funnits på bilen ca ett år. Förra ägaren säger att han inte gjort någon invändig tvätt, och därmed finns det ingen firma att kontakta. Han köpte i sin tur bilen hos ett företag som säljer bilar och jag kan tänka mig att dom eventuellt har gjort en invändig tvätt som kan vara orsaken till skadan. Bilen kostade 22000 kr och kostnaden för att åtgärda fukt- och mögelskadan ligger på ca 15000kr.

Min fråga är:

Kan jag åberopa köplagen då jag upptäckt detta fel eftersom ägaren garanterade att bilen skulle vara rökfri och dessutom i "toppskick". Hur ska jag isåfall gå vidare?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med kommer jag att undersöka vad som gäller kring röklukten.

Då man köper en bil finns det inte någon generell undersökningsplikt, du som köpare får dock inte åberopa fel du borde ha upptäckt vid en noggrann undersökning enligt 20 § Köplagen (KöpL). Det krävs alltså att du utför en noggrann undersökning där det är relativt höga krav på dig som köpare. Om säljaren dock har lämnat lugnande besked minskar detta din undersökningsplikt, det är dock något du som köpare måste styrka.

Vid en domstolsprövning görs en bedömning där man ser till omständigheterna kring köpet för att avgöra hur långtgående din undersökningsplikt är. I ditt fall så har säljaren lämnat lugnade besked men det är som sagt ni som måste styrka detta, vilket kan vara svårt då ett sådant besked har givits muntligt. Av vad jag förstår det som är felen relativt uppenbara, något som talar till nackdel för er.

De fuktskador du nämner framstår för mig som något du inte kunde ha funnit vid en noggrann undersökning, vilket gör att du kan åberopa de enligt 20 § st 2 Köplagen. Enligt 21 § Köplagen ansvarar säljaren för fel som fanns innan köpet. Då det av fackman är bekräftat att felet fanns innan bör detta inte vara särskilt svårt att bevisa.

Om du har några ytterligare frågor ber jag dig att kontakta oss igen.

Lawline RådgivareRådgivare