Fel vid köp av fastighet.

Hej,

Sålde vår hus som vi ägt i fem år. I höstas och i december tog hon över huset.

Köparen har efter köpet skickat flertal (osammanhängande) e-mail på att belysning, spis, ugn, bubbelpool, dörrar etc inte fungerar eller är defekta.

Köparen är en äldre kvinna som äger och hyr ut flertal fastigheter. Hon köpte huset genom att bjuda högt innan själva "öppna visningen". Hade väldigt bråttom att köpa huset.

Jag har via mäklaren bett om att jon ska göra slutgiltigt sammanställning så jag kan ta ställning till för eventuell vidarehantering.

Hon har gång på gång "hittat" nya fel och har gett oss deadline till 15 jan att addresera det hon har reklamerat eller så gör hon det och skickar räkning.

Hon informerar även att det är bäst att vi löser detta annars går hon vidare via juridisk distans.

Jag och min fru har svårt att tro på det hon reklamerat då allt var i funktion när vi överlämnade huset, vi är väldigt trött på hennes beteende.

Vilka skyldigheter och rättigheter har jag som säljare i detta fall?

FDK:

Ska även tillägga att hon köpt möbler av oss för ca 12000 SEK i samband med fastighetköpet och inte 1 kr har hon betalt.

Men det är en annan process.

Tacksam för utförligt svar med hänvisning till lagen.

Mvh

Dr. P

Lawline svarar

Hej!
Vad roligt att du vänder till till Lawline med din fråga!

När man köper en fastighet är det Jordabalkens (JB) regler man måste följa. Jordabalken hittar du här. I 4e kapitlet finns regler om fel i fastigheten. Enligt 19 § så får en köpare som upptäcker fel dra av kostnaden på dessa fel från köpeskillingen. Men enligt andra stycket i samma paragraf så får en köpare inte åberopa de fel som han/hon borde ha upptäckt vid en undersökning av fastigheten. Föregående kallas undersökningsplikt. Vid köp av fastighet så har köparen alltid en väldigt långt sträckt undersökningsplikt. En köpare måste i praktiken undersöka så långt som han/ hon kan utan att bryta eller bända fastigheten. Vad jag förstår av de fel hon vill åberopa så ska alla klassas som fel som omfattas av undersökningsplikten. Er köpare borde alltså ha upptäckt felen vid en undersökning. Att hon inte gjort en undersökning innan köpet är ingen ursäkt.

Vad gäller möblerna så har ni självklart rätt till att få betalt och det blir köplagens regler som blir tillämpliga. Köplagen hittar ni här. Ni har, enligt 51 §, rätt att häva köpet och kräva skadestånd om köparen inte betalar i tid.

Hoppas ni fått svar på era frågor. Tveka inte att fråga igen.

Vänligen, Elin Gustavsson

Elin GustavssonRådgivare