Felaktig anklagelse på instagram

För ett par år sedan tog en kompis min telefon och låste in sig på en toalett och skrev massa taskiga och kränkande saker till en på min kontaktlista. Han som fick dessa kränkande sakerna visste inte att det inte var jag som hade skrivit det. Så han la ut två screenshots på de min kompis hade skrivit till honom på Instagram och taggade mig i bilden och skrev hur elak och taskig jag var. Många i min klass började kommentera på bilden t ex "oj vad taskig han är" och sånt när jag egentligen inte hade gjort nåt. De dom som kommenterade och såg bilden inte visste var att det inte var jag som skrev det. Sedan dagen efter i skolan blev jag lite konstigt behandlad och jag kände att detta påverkade mig. Efter ett par timmar fick han reda på att det inte var jag som skrev det och han tog bort bilderna och la ut en nu där han skrev att "vi hade löst problemet". Men även efter det som jag sa innan märkte jag skillnad i skolan negativt. Jag vill begära skadestånd för förtal och undrar hur mycket och hur jag gör det?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag har full förståelse för din frustration. Att bli att bli utpekad som klandervärd eller anklagad för att ha skrivit kränkande meddelanden till en viss person är, i lagens mening, att anse som en ärekränkning. För att det ska kunna räknas som förtal krävs att rekvisiten i 5 kap 1 § 1st brottsbalken (1962:700) är uppfyllda. Enligt denna paragraf krävs att du utpekats som klandervärd eller att det lämnats uppgifter som varit ägnade att utsätta dig för andras missaktning. Brottet anses direkt fullbordat när uppgiften kommit till någon annans kännedom. Därmed fullbordades brottet definitivt genom att bilden publicerades på instagram. För att kunna döma någon till ansvar för förtal är det tillräckligt att det funnits en risk för att den berörde skulle komma att utsättas för andras missaktning. I detta fall verkar dock inte råda tvivel om att uppgiftslämnande har lett till skada (i form av negativ behandling). Själva bedömningen av vad som kan anses nedsättande gentemot en person bedöms nämligen ur din synvinkel.

Problemet med förtal är många gånger att det kan vara svårt att bevisa. För att få igenom en skadeståndsprocess måste du därför säkra att det finns någon form av bevis som kan stärka att de inte var du själv som skrev meddelandena. Det bästa och billigaste är alltid att försöka utreda situationen med inblandade parter, men om du vill gå vidare med saken kan du vända dig till polisen för att upprätta en polisanmälan. Vidare information om polisanmälan hittar du på polisens hemsida genom att klicka här. Om du vill driva saken vidare till domstol är det viktigt att du är medveten om att en förlust skulle leda till att du både behöver ersätta dina egna och motpartens rättegångskostnader. Detta innebär att det kan bli väldigt dyrt. Dessutom är förtal är ett så kallat målsägandebrott, vilket innebär att du på egen hand får väcka åtal och driva målet. Därför är det extra viktigt att du införskaffar bra bevisning, vilket många gånger kan vara svårt även för en yrkesverksam åklagare. Sammantaget är det tämligen svårt för en privatperson att vinna framgång i dessa typer av mål. Skulle du fortfarande vara intresserad av att inleda en skadeståndsprocess behöver du upprätta en stämningsansökan. Hur denna ska vara utformad, kostnader och ytterligare information hittar du här.

Hoppas att svaret varit till din hjälp och lycka till!

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare