FrågaKÖPRÄTTKöplagen21/06/2017

Felaktig begagnad vara enligt köplagen

Hej

Min son (13 år) har köpt en begagnad cykel på blocket, cykeln var av ett bättre märke med ett nypris enligt säljaren på 12.000 (stämmer säkerligen)

Då vi bor i Uppsala och säljaren i Helsingborg så fanns inte möjlighet att åka och titta, därför ställdes frågor i vilket skick cykeln var i via sms.

Säljaren skriver att den är i bra skick och lite använd (inga repor i lack osv) 4 år gammal (när vi googlar på märke och modell så värkar den vara 6 år gammal) och den säljs för 2500+500 i frakt.

När vi fick cykeln så ser den ut som skit rent ut sagt, det syns att den är väl använd, mycket sliten, mycket skador, saker som fattas och saker som är trasiga, samt att en del som håller framgaffeln lagom spänd är trasig så att det glappar mycket vilket gör att cykeln inte går att använda.

Vi har kontaktat säljaren och erbjudit att antingen får han köpa tillbaka cykel för samma pris alt att han betalar 1000 kr som vi anser att det minst kostar att få den i närheten av det skick han utlovat, men vi får inget svar alls tillbaka.

Frågan är om vi kan gå vidare med det här då jag tycker vi har rätt enligt köpslagen.

Hur går jag isf till väga ? polisanmäla, skaffa ett ombud och sen tingsrätten eller hur gör vi ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det som är aktuellt i ditt fall är frågan om cykeln du köpt är felaktig i köplagens (KöpL) mening. Vad som är fel och vad följderna blir är en rätt invecklad fråga, så ursäkta om svaret blir långt! Till att börja med måste konstateras att cykeln i fråga är begagnad vilket kan påverka bedömningen. En vara som köps begagnad kan inte lika enkelt anses vara felaktig som en ny vara, eftersom den redan är använd. Däremot kan även dessa vara felaktiga.

Enligt 19 § KöpL kan varor som säljs i "befintlig skick" (vilket får inkludera begagnade varor) vara felaktiga under vissa omständigheter. Enligt 19 § första punkten är en vara felaktig om den inte stämmer överens med egenskaper som säljaren har sagt innan köpet, om dessa kan antas ha inverkat på köpet. I ditt fall har säljaren på sms sagt att cykeln är i ett visst skick, vilket inte stämt överens med verkligheten. Att hävda att cykeln är i bra skick och lite använd när den i själva verket är oanvändbar måste anses vara felaktigt uppgiftslämnande som kan påverka ens vilja att köpa. På den grunden borde cykeln anses vara felaktig enligt KöpL.

För att man ska få rikta krav mot säljaren krävs inte endast att varan är felaktig dock. Dels måste felet på varan ha uppstått medan säljaren bar risken. Den som bär risken ansvarar för de fel som uppstår under den tiden. I ditt fall gäller det ett köp med transport mellan olika orter. Då övergår risken enligt 7 § andra stycket när varan överlämnas till transportören. Alltså måste felet ha uppstått innan varan lämnades för transport. Förmodligen har inte alla de skadorna som du beskriver uppstått under transporten vilket gör att de borde kunna gå att kräva rättelse för.

Man måste även underrätta säljaren om felet snabbt efter man upptäckt det enligt 32 § KöpL. I frågan står inte beskrivet hur snabbt efter ni upptäckt felet som ni meddelat säljaren, men om detta gjorts inom någon dag borde det vara godtagbart.

Vid fel kan flera olika påföljder bli aktuella. I första hand kan säljaren behöva åtgärda felet för egen räkning enligt 34 § KöpL. Dock ska krav på detta ha gjorts när man underrättar säljaren om felet enligt 35 § KöpL. Visserligen har ställt krav på säljaren i samband med underrättelsen, dock kan ingen av dessa anses vara ett krav på att säljaren ska åtgärda felet riktigt. I ditt fall får antingen säljaren erbjuda sig att åtgärda felet enligt 36 §, utan kostnad för dig. Om inte detta kommer i fråga får ni istället begära prisavdrag enligt 37 §, vilket innebär att ni får tillbaka det som ni betalat som är över vad priset bör vara.

I ert fall är det nog rimligt att fundera på om ni vill ta ärendet till tingsrätt eftersom säljaren inte verkar samarbetsvillig. För att göra detta bör ni rimligen kontakta ett ombud som kan hjälpa er med processen.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare