Felaktig utbetalning, principen om condictio indebiti

Hej,

Jag har bytt arbetsgivare sedan en månad tillbaka och fick min slutlön dagarna innan jag slutade. Idag, en månad senare, får jag ett återkrav på 3900 kr pga "för mycket utbetald semester" och en tidsfrist på 14 dagar.

Då jag inte mottagit en lönespecifikation för min slutlön stämde jag aldrig av att den stämde, men beloppet verkade fullkomligt rimligt. Då jag har handlat i godtro och förhållit mina utgifter efter inkomst anser jag mig inte återbetalningsskyldig. Vad säger lagen och vad är praxis i en sådan här situation?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om en person av misstag betalar ut ett belopp till någon som inte ska ha betalning eller betalar ut en summa som är för hög så aktualiseras principen om condictio indebiti. Detta är en allmän juridisk princip som inte är reglerad i lag och det betyder ungefär ”rätt att återfå en felaktig betalning”. Principen är tillämplig även i förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare och som utgångspunkt har den som betalat ut en felaktig summa rätt att få tillbaka den del av betalningen som är felaktig.

Det har dock förekommit undantag från denna princip i domstolens praxis där mottagaren ändå fått behålla den felaktigt utbetalda summan. Förutsättningar som kan vara avgörande för att mottagaren ska få behålla summan är om mottagaren exempelvis varit i god tro rörande utbetalningen och inte heller haft någon anledning att misstänka att betalningen skulle vara felaktig, samt att personen har inrättat sig efter betalningen. Att personen inrättat sig efter betalningen innebär i princip att mottagaren har anpassat sin ekonomi utifrån utbetalningen eller att personen har förbrukat den felaktigt utbetalda summan. Andra saker som enligt domstolens praxis kan vara av avgörande betydelse är att den felaktiga utbetalningen har lett till att mottagaren gjort en obehörig vinst eller att någon av parterna har uppvisat oaktsamhet.

Bedömningen görs på objektiva grunder och bedömningen av huruvida mottagaren är i god tro görs genom en jämförelse av det utbetalda beloppets storlek i förhållande till vad den normala löneutbetalningen brukar vara. Hur lång tid det tar att upptäcka misstaget kan också vara avgörande. Om den felaktiga utbetalningen upptäcks inom en kort tid så talar det för att summan ska betalas tillbaka.

I arbetsdomstolens praxis framgår också att en arbetstagare kan bedömas vara i god tro om arbetstagaren fattat misstanke om felaktig utbetalning och då tagit kontakt med sin arbetsgivare som då gett besked att betalningen varit korrekt eller att avlöningsförhållandena varit svåröverblickbara och att arbetstagaren därmed haft svårt att upptäcka att betalningen var felaktig. På motsvarande sätt kan en ökning av löneförhållandena föranleda arbetstagare att närmare granska sina lönespecifikationer och närmare kontrollera huruvida utbetalningen varit korrekt, vilket kan tala för att arbetstagaren därmed inte varit i god tro.

Utifrån din fråga så kan omständigheten att beloppet verkade fullkomligt rimligt tala för att du inte haft anledning att misstänka att betalningen var felaktig och att du därmed inte föranletts att närmare granska din lönespecifikation. Du synes därför varit i god tro, vilket talar för att du inte behöver betala tillbaka den felaktiga utbetalningen. Att du verkar ha inrättat dig efter betalningen och därmed anpassat din ekonomi efter den utbetalda summan talar också för att du inte behöver betala tillbaka den felaktigt utbetalda semestern.

Däremot verkar din tidigare arbetsgivare ha uppmärksammat felet efter en månad, vilket är relativt kort tid som därför kan tala för att du skall betala tillbaka enligt ovan princip. Det skall dock göras en helhetsbedömning av alla omständigheter och det är därför svårt att svara på om du får behålla summan eller inte.

Du kan välja att bestrida betalningskravet från din arbetsgivare. Det är då upp till din motpart att inleda en eventuell process i domstol. Du bör dock fundera över detta eftersom du vid en eventuell förlust i domstol kan drabbas av dyra rättegångskostnader utöver det tvistiga beloppet.

Jag hoppas att mitt svar var till din hjälp!

Du är också välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar.

Josefine RembsgårdRådgivare