Felanmäld parkeringsautomat - skyldighet att betala via sms/app?

Hej,

Om en parkeringsautomat är trasig och jag felanmäler den via telefon, kan parkeringsbolaget tvinga mig att betala via sms eller app om det alternativet finns?

Har de rätt att utfärda en kontrollavgift/parkeringsanmärkning om jag felanmält automaten och inte har möjlighet att betala via telefonen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du försökt att betala en parkeringsbiljett men automaten varit trasig och du därmed ringt och felanmält den så har du stor chans att få parkeringsanmärkningen undanröjd. Du har alltså ingen skyldighet att betala via sms eller app, som parkör ska man alltid ha möjlighet att betala via parkeringsautomat enligt nuvarande regelverk.

Saken är den att denna felanmälan är oftast inget parkeringsvakten kan se att du gjort vid utfärdandet av parkeringsanmärkningen. Du bör därför skicka in ett bestridande av parkeringsanmärkningen till Polismyndigheten och uppge att du felanmält automaten. Efter att de kontrollerat felanmälan med kommunen har du alltså stor chans att få parkeringsanmärkningen undanröjd.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare