Felparkerad lätt lastbil

Jag har parkerat en lätt lastbil på en parkering avsedd för personbilar och fått böter. Rätt eller fel?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår det, rör din fråga ett fall där ditt fordon stått uppställt på en parkeringsplats med skyltningen (som är avsedd för) personbil. Man kan få en kontrollavgift/parkeringsanmärkning om man väljer att ställa en lastbil på denna yta. Värt att nämna är att på tomtmark får man en kontrollavgift och på allmän mark får man en parkeringsanmärkning, där båda utgör det som du i frågan benämner "böter". Slutsatsen blir att det var helt enligt reglerna att du fick "böter" (kontrollavgift/parkeringsanmärkning) när du parkerade en lätt lastbil på parkeringsplats avsedd för personbil.

Jag hoppas att jag med detta har besvarat din fråga.

Vänlig hälsning,

Ellinor BookRådgivare