Fick ett straff när jag var 16 år, hur länge stannar det kvar i belastningsregistret?

Jag har fått straff när jag va 16 år i 2016 02 hur länge ska det stanna kvar Belastningsregistret

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Det beror på vad du fick för straff. Skriv i kommentarerna här nedan vilket straff du fick så ska jag ge dig ett närmare svar på din fråga. Du kan alltid kontakta polisen på 11414 och fråga hur länge uppgifterna om ditt straff ska vara kvar - där får du ett exakt svar för vad som gäller för dig och de har dessutom en serviceskyldighet att svara på din fråga.

För borttagning av uppgifter i belastningsregistret gäller bland andra följande tider.

Fängelsestraff har en borttagningstid på 10 år. Men en 16 åring döms vanligtvis inte för fängelse, såvida det inte rör sig om grov brottslighet. Istället är det mer vanligt med ungdomsvård, ungdomstjänst, villkorlig dom eller skyddstillsyn samtliga för vilka en 5 års borttagningstid gäller (17 § belastningsregisterlagen).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare