Filma på allmän plats och publicera?

Hej,

vi ska hålla ett event i Malmö, som kallas världens största Eye-contact experiment på allmän plats. Vår fråga är om vi kan filma och lägga upp det på nätet som dokumentation utan att ha tillåtelser från var och en som är med. Vad jag kan utttyda av er text så är det ok så länge det inte ska användas som reklam.

Vi tänkte skapa en fotofree zon så att folk som inte vil vara med på bild kan hålla till där.

Vad säger lagen?

MVH Petra Lindblom

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att filma på allmän plats och sedan publicera innehållet på nätet är som utgångspunkt tillåtet. Skulle människorna som filmas framställas på ett negativt sätt skulle publicisten kunna göra sig skyldig till exempelvis förtal, men jag uppfattar det som att det inte är troligt i ert fall.

Enligt lagen är kränkande fotografering olagligt (4 kap. 6a § Brottsbalken - här). Det rör sig om kränkande fotografering när fotograferingen sker olovligen och i hemlighet av någon som befinner sig inomhus i en bostad, på en toalett, i ett omklädningsrum eller i ett annat liknande utrymme. Med andra ord är det inte olagligt att fotografera någon på allmänna platser.

Hoppas att detta gav er svar på frågan!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare