Filma på allmän plats- vad bör jag tänka på?

Hej. Jag har precis skaffat mig en Gopro action kamera. Och nu till min fundering. Får jag vlogga och filma på allmän plats hur mycket jag vill? Exempelvis skolan,torg,stan,affären osv ?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att filma på allmän plats är som utgångspunkt tillåtet. I Brottsbalken finns en del handlingar som ändå kan vara värt att hålla koll på så att du inte går över några gränser.

Ofredande, 4 kap 7 § BrB. Där står bl.a. att den som utsätter någon annan för störande kontakter eller hänsynslöst agerande döms, om gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt, för ofredande. Det är däremot ett högt rekvisit för ofredande.

Kränkande fotografering, 4 kap 6 § BrB. Om du med tekniskt hjälpmedel i hemlighet tar upp bild av någon som befinner sig inomhus i en bostad eller på en toalett, i ett omklädningsrum eller ett annat liknande utrymme, kan du dömas för kränkande fotografering.

Alltså får du filma på allmän plats, men använd ett respektfullt beteende.

Hoppas att du fick svar på din fråga och ställ gärna följdfrågor om det är något mer du undrar över!

Gustaf ÅleskogRådgivare