Fingeravtryck pass lagring

När jag skulle ha ett nytt pass togs det fingeravtryck på både höger oc vänster hand.Bara ett finger på varje hand varför det jag kan ju vara på fel plats vid fel tidpunkt?Och åka dit på något som jag inte gjort?

Lawline svarar

Hej och varmt välkommen till Lawline.

Precis som du säger så har man börjat ta fingeravtryck vid tillverkandet av pass. Fingeravtrycket används för att kunna knyta passet till just din identitet med ytterligare hjälp än bild. Tänk ifall ditt pass blir stulet och någon som är i samma ålder och längd som dig försöker använda ditt pass. Då räcker ju inte en bild som identifikation, därför tar man nu fingeravtryck som ska säkra att endast du kan använda ditt pass.

Nu ska jag även lätta din oro. Här kan du läsa lite information om fingeravtrycksprocessen (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3993&artikel=2936099)

Som du kan läsa här lagras endast dina fingeravtryck på chippet på passet. Detta innebär alltså att dina fingeravtryck inte kan användas för något annat än just detta.

Jag hoppas att jag har hjälpt dig att bringa klarhet i din fråga och har du ytterligare frågor är du varmt välkommen att mejla oss på info@lawline.se.

Mvh,

Oskar Paladini SöderbergRådgivare