FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll27/06/2017

Finns det en underhållsplikt när man ansökt om skilsmässa och den ena makan har flyttat ut?

Vi ska separera efter 3 års äktenskap. Vi har ett hus vi köpt tillsammans. Nu vill min fru en vecka efter vi kommit överens att vi ska skilja oss (det var mitt önskan om skilsmässa), sagt hon ska flytta och har hittat en lägenhet. Vi har två barn ihop 3 och 5år, som hon vill ta med sig. Vi är oense på den punkten då jag vill ha delad vårdnad. Jag har inte råd att bo kvar ensam i huset som vi ämnar att sälja snarast, och undrar om hon kan flytta direkt utan att fortsätta betala. Hon äger ju halva, och kommer få hälften när vi säljer?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Eftersom ni har två barn som är så pass små så kommer ni att ha en betänketid på 6 månader innan ni kan skiljas, detta enligt lag (5 kapitlet 1 § äktenskapsbalken, https://lagen.nu/1987:230#K5P1S1). Under denna tid anses ni fortfarande vara gifta trots att ni ansökt om att skilja er. Eftersom ni fortfarande anses vara gifta så gäller samma underhållsskyldighet för er som gäller för alla gifta par.

Enligt lag ska då båda makarna bidra till äktenskapet efter sin förmåga så att både gemensamma och personliga behovska tillgodoses (6 kapitlet 1 § äktenskapsbalken, https://lagen.nu/1987:230#K6P1S1). Denna bestämmelse finns för att makar ska leva med ungefär samma ekonomiska standard.

Detta gäller även om ni inte bor tillsammans under tiden ni är gifta. Det står i 6 kapitlet 6 § äktenskapsbalken (https://lagen.nu/1987:230#K6P6S1) att man som gifta ska fullgöra sin underhållsplikt ändå. Underhållsplikten är då den som beskrivs i stycket ovan. Om ena maken inte fullgör denna plikt kan den andre gå till domstol. Domstolen kan då bestämma att personen som inte fullgör sin plikt får betala underhåll till den andra maken (6 kapitlet 5 § äktenskapsbalken, https://lagen.nu/1987:230#K6P5S1).

Sammanfattningsvis så måste din maka alltså fortsätta att betala för huset även om hon flyttar ut enligt lagen. Det är hennes plikt att efter sin förmåga bidra till ekonomin i äktenskapet. Om hon inte gör detta kan du vända dig till domstolen.

Hoppas du fick svar på din fråga och återkom gärna om du undrar något mer!
Med vänlig hälsning

Hanna GustafssonRådgivare