FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott21/08/2017

Finns omvänd rasism och är det straffbart

Vad gäller vid rasistiska utlåtande mot en svensk? Många påstår att det inte finns omvänd rasism. Det handlar väl om folkgrupp vilket vi svenskar bör hamna under?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Enligt svensk lag så skyddas en grupp medborgare mot rasistiska uttalanden genom brottet "hets mot folkgrupp", 16 kap 8 § Brottsbalk (1962:700), BrB, se https://lagen.nu/1962:700. Det straffrättsliga skyddet i den här paragrafen omfattar bl.a. en grupp av människor som består av olika raser, hudfärger, nationella eller etniska ursprung, religioner eller sexuell läggning. Således omfattas inte enskilda individer av det här brottet. För att enskilda ska kunna gå till domstol så måste det röra sig om hot eller ofredande, vilket gör att vi går bort från fokus på racistiska uttalanden.

Svenskar som en grupp som blir utsatta för uttalanden eller hot som uttrycker missaktning, kan falla under hets mot folkgrupp. För att det ska vara "hets mot folkgrupp" så måste det vara ett meddelande som har spridits, om det bara förekommer i ett privat konversation så räknas det sällan som "hets mot folkgrupp". Meddelandet måste på något sätt spridas för att det ska kunna anses vara "hets mot folkgrupp".

Begreppet omvänd rasism är omdebatterat om det är ett vedertaget begrepp eller inte, men experter i uttalanden om "hets mot folkgrupp" har sagt att ett uttalande som "alla svenskar är pedofiler" hade kunnat anses vara "hets mot folkgrupp". I praktiken leder sådana här uttalanden om svenskar inte till rättegång eftersom skyddet fär tänkt att skydda minoritetsgrupper som historisk sett varit utsatta. Begreppet omvänds rasism har inte tagits in i svensk lag.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare