Fiskeförbud gäller också hemlösa.

Hej min fråga lyder, får man fiska på ställen där det är fiskeförbud om man tex är hemlös och inte har några pengar och måste fiska för sin mat,

Tex man håller på att svälta och ställer sig och fiskar i en älv där det är fiskeförbud kan man bli straffad för det om det är ens ända utväg till föda?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Reglerna om fiskeförbud har inga undantag som möjliggör att personer som har det sämre ställt ekonomiskt får rätt att fiska. Möjligtvis kan regeln om nöd (24:4 Brottsbalken) bli applicerbar, vilket ursäktar ett brott. Dock måste det vara riktigt illa ute med personen och några andra alternativ, likt härbärgen eller dylikt, kan inte finnas tillgängliga.

Mikael JonassonRådgivare