FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott25/05/2017

Flaska kastad på bilen under färd

Hejsan! Vi fick en flaska kastad på bilen när vi körde på en 110 väg av en annan bil som körde vårdslöst. Borde man anmäla?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga. Det låter som ett högst oaktsamt förfarande att kasta en flaska på en medtrafikant på det sättet som du beskriver. Jag rekommenderar att du hör av dig till Polisen eftersom det definitivt kan utgöra ett brott, antingen enligt brottsbalken eller enligt Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott. Om Polisen bedömer att det finns anledning att anta att ett brott har begåtts kommer de att inleda en förundersökning.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Carl William AhlbergRådgivare