Flera anställningsavtal per år

Hur många anställnings avtal ska man ha per år ?

Ett företag jag jobbar helg på har att man skriver avtal varje gång man jobbar

Dvs jobbar du varje helg skriver du på ett nytt men vad säger lagen? Räknas företaget som seriöst?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inget som reglerar hur många anställningsavtal man ska ha per år. Du kan i princip ha hur många som helst. Att du skriver ett anställningsavtal för varje gång du jobbar innebär att du endast är anställd för den tid du jobbar den aktuella gången. Huruvida företaget är seriöst eller inte är det svårt för mig att svara på enbart utifrån de uppgifter du har angivit. Du bör dock veta om att om du har haft allmänna visstidsanställningar hos samma arbetsgivare i sammanlagt mer än två år över en period om fem år, så har du rätt att få en tillsvidareanställning, se 5 § lagen om anställningsskydd. Detsamma gäller om du varit anställd som vikarie.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Zorba HållstenRådgivare