FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt23/09/2015

Flytta ifrån ett omyndigt barn

Hej. Jag har en dotter på 18 år som bor själv, och en pojk på 15 som bor hemma hos mig(sin pappa) . Jag har funderingar på att flytta ca 100 mil och pojken vill stanna kvar och plugga. Är det olagligt att lämna honom själv i bostaden när jag flyttar. Min dotter finns i närheten av honom hela tiden som kan hjälpa honom på plats. Ska väl tilläggas att han är väldigt självgående och klarar sig själv, men att flytta 100 mil ifrån, är det olagligt ?

Lawline svarar

Hej Michael!

Nej det är inte olagligt att lämna kvar din son i bostaden. Dock bör det påpekas att ditt ansvar som vårdnadshavare och förmyndare i kombination med att en femtonårig fortfarande är omyndig innebär att om han ska ingå vissa "större avtal" såsom avtal om el, telefon, internet etc. måste han, för att dessa ska kunna ingås, ha ditt samtycke. Om din son ska hyra en ny bostad behövs även för det ditt samtycke. Mindre avtal såsom inköp av mat, kläder osv. går ju jättebra enligt sedvana/rättspraxis. Sammanfattningsvis: nej, förfarandet du beskriver är inte olagligt men din son är fortfarande omyndig och din underhållsskyldighet och förmyndande roll kvarstår även fast ni bor åtskiljt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mattias VilhelmssonRådgivare