Flytta ihop under pågående skuldsanering

Hej!

Min pojkvän har precis beviljats skuldsanering. Saken är den att vi gärna vill bli sambos, men är oroliga att skuldsaneringen rivs upp då jag tjänar mer än honom. Vad är ert råd? Behöver det gå om några år innan vi kan flytta ihop? Vi vill inte äventyra något, men tänker ändå att det inte är rimligt att vi ska "tvingas" vara särbos under kommande fem år.

Ha en fin dag!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Regler om skuldsanering hittar du i skuldsaneringslagen, som du hittar här.

När skuldsanering beräknas räknar man ut ett förbehållsbelopp vilket omfattar så mycket som din pojkvän anses behöva ha kvar till sin försörjning, utsökningsbalken 7:5.

Då ni flyttar ihop kan skuldsaneringen omprövas om din sambo anses få väsentligen bättre ekonomi, skuldsaneringslagen 24§.

Skuldsanering påverkas av att ni blir sambo på det sätt att kostnader så som hyra, mat osv. delas på er båda. Era inkomster räknas då samman och genom proportionering räknar man ut hur mycket du och din sambo var och en ska bidra till hushållets gemensamma utgifter. Detta kan få följden att mer av din pojkväns inkomster kan tas i anspråk av skuldsaneringen när ni bor tillsammans jämfört när ni inte gör det eftersom du då betalar en del av de gemensamma kostnaderna. Dock är skulderna personliga vilket innebär att du inte kommer att få något ansvar över skulderna genom att ni flyttar ihop utan dessa är även fortsättningsvis din pojkväns.

Sammanfattningsvis kan alltså din pojkväns skuldsanering påverkas om han anses få väsentligen bättre ekonomi. Påverkan sker i så fall genom att era inkomster räknas samman och gemensamma hushållsutgifter delas mellan er.

Min vidare rekommendation till dig är att kontakta Kronofogdemyndigheten som är den myndighet som har hand om skuldsaneringsärenden. Myndigheter har serviceskyldighet och du kan därför ringa till dem på anomyn basis med eventuella vidare frågor.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Mvh

Lisa AnderssonRådgivare