FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt16/02/2017

Flytta med barn

Hej jag är en ensamstående mamma med 2 barn på 6 och 4 år . Jag har delad vårdnad med pappan och barnen är varannan vecka .

De är skrivna hos mig. Jag vill flytta till en annan stad ca 5 mil från där jag nu bor. Vad har jag för rättigheter ? Kan jag ta dom och flytta eller hur gör jag? Pappan är emot en flytt .

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler av intresse för din situation finns i föräldrabalken. Av 6:11 och 6:13 framgår att vårdnadshavarna har rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter. Vårdnadshavarna skall därvid i takt med barnets stigande ålder och utveckling ta allt större hänsyn till barnets synpunkter och önskemål. Av 6:2a följer att barnets bästa skall vara avgörande för alla beslut om boende. Det är således barnets bästa som ska tillgodoses och det är primärt upp till er som vårdnadshavare att lösa situationen så att detta uppfylls. Du har all rätt att flytta men du har fortfarande skyldighet att se till barnens bästa. Denna skyldighet har såklart även fadern. Något mer konkret svar är svårt att ge utan det bästa är om ni som vårdnadshavare gemensamt ser till att lösa det på ett sätt som tillgodoser barnets bästa, oavsett era eventuella behov.

Hoppas att svaret hjälpte och tack än en gång för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare