Flytta på gatuartist som sitter utanför butik

Är det okej att meddela en gatuartist (i detta fall en rumänsk man som spelar dragspel) att flytta på sig då de sitter exakt utanför min butik och skymmer skyltfönstret. Vi upplever att det påverkar vår försäljning negativt då många väljer att inte gå in i butiken när han sitter utanför. Vad har jag rätt att göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det blir inte helt lätt att få den rumänske mannen med dragspelet (gatuartisten) att flytta på sig. Det problematiska i din fråga är att gatuartisten har en rätt att upprätthålla sig på platsen enligt ordningslagen. Således har du som butiksägare inget lagstöd att stödja dig på vid ett meddelande att gatuartisten måste flytta på sig. Vissa undantag finns dock.

Undantag ett är att personen hindrar utrymningssäkerheten. Sitter personen för nära entrén har du rätt att be personen att flytta på sig. Det är inte acceptabelt att personen sitter på ett sätt som gör det svårt att ta sig in eller ut ur butiken.

Undantag två är att personen uppträder på ett sätt som stör ordningen. Olika former av skadegörelse nedskräpning och aggressiva beteenden är inte acceptabelt.

Undantag tre är att personen går in i butiken. Du har en rätt att neka en person från att komma in i din butik, så länge detta inte strider mot diskrimineringslagen.

Om inget av alternativen ovan föreligger är det smidigaste alternativet förmodligen att prata med gatuartisten och försöka förmå honom att frivilligt flytta på sig. Då han får reda på att dragspelandet påverkar din försäljning negativt kanske han självmant väljer att packa ihop dragspelet och sätta sig och spela på någon annan plats.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare