Flyttstädning regleras inte i hyreslagen

Hej!

Hyrde en lägenhet i andrahand under 4 månader med ett kontrakt mellan mig och hyresvärden, ej föreningen.

Hyresvärden blev tvungen att säga upp lägenheten medans vi bodde där.

Så när det var dags flyttstädade vi, målade osv.. Även fast i kontraktet mellan oss stod det endast "lämnas i samma skick som vi fick den"

Nu kommer hon och kräver 2900 för att det inte var städat ordentligt. Är detta vår skyldighet? Även fast det ej stod något om detta i kontraktet?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Flyttstädning är en fråga som inte regleras i hyreslagen. Huruvida du är skyldig att städa vid flytt och eventuellt betala ersättning p.g.a dåligt utförd städning besvaras därför utifrån avtalet mellan dig och hyresvärden.

Eftersom det inte står i avtalet att ni ska betala ersättning vid dålig städning, saknas rättslig grund för att kräva er på sådan ersättning. Ni är alltså inte skyldiga att betala.

Farah WaliRådgivare