Flyttstädning - andrahandsuthyrning

hej. vi skall flytta ut från vårt boende men det står ingenting i kontraktet om utflyttningsstädning, måste man städa bostaden då om det ej står i kontraktet? Vi hyr i andrahand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I 12 kapitlet JB (Jordabalken) finns regler om hyra av lägenheter och hus. Där finns ingen regel om flyttstädning och huruvida det måste göras eller inte. Vanligtvis brukar det regleras i hyreskontraktet mellan lägenhetsinnehavaren och andrahandshyresgästen. I ditt fall nämns ingenting om flyttstädning i hyreskontraktet vilket kan tolkas som att du inte behöver städa överhuvudtaget. Dock skulle jag vilja påstå att det finns en allmän princip om att flyttstädning ska ske av den avflyttande hyresgästen eftersom personen eller personerna i fråga har bott och smutsat ner och slitit på lägenheten. I vart fall tycker jag att lägenheten ska återlämnas i det skick som den mottogs så därför rekommenderar jag att flyttstädning av lägenheten ska ske.

Vänliga Hälsningar,

Josefin LindRådgivare