Följa med på möte med myndighet

Hej.

Jag har nära kontakt med en kille från Afghanistan, han är asylsökande och är 18 år.

Han vill att jag ska följa med honom på ett viktigt möte på migration, har jag rätt att göra det enligt lag?

Mvh

Mina

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Jag har uppfattat att din fråga är ifall du får följa med den asylsökande killen på ett möte med migrationsverket. En myndighet som exempelvis migrationsverket är skyldiga att beakta reglerna om sekretess. De är alltså skyldiga att hålla uppgifter om din asylsökande vän hemliga, inte för honom, utan för allmänheten. Din asylsökande vän får dock själv bestämma om han vill ha med dig på mötet med migrationsverket eller inte. Om han vill ha med dig på mötet så är det viktigt att han meddelar tjänstemannen på migrationsverket att han samtycker till att du är med på mötet. I det fallet när han har visat sitt samtycke så kommer du kunna delta på mötet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Marie GergyRådgivare