FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott16/05/2017

Föra in alkohol i Sverige som underårig

Hej! Jag är 18 år och har tänkt att köpa med mig alkohol från en utländsk flygplats för att sedan ta med på planet hem till Sverige. Är detta olagligt? Har jag rätt att äga alkoholen efter att jag fått in den eller räknas även detta som smuggling?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att föra in alkohol i landet måste du ha fyllt 20 år, se alkohollagen 4 kap. 4 § andra punkten. Om du som underårig för in alkohol i landet är det att alltså att betrakta som ett smugglingsbrott, se lag om straff för smuggling 3 §.

Beroende på hur mycket det rör sig om kan straffet variera, rör det sig om små mängder, som jag antar att det gör i ditt fall, torde brottet vara att se som ringa, detta kan föranleda en penningbot på upp till 4000kr, se lag om straff för smuggling 4 § samt brottsbalken 25 kap. 3 §.

Alkohollagen hittar du här.

Lag om straff för smuggling hittar du här.

Brottsbalken hittar du här

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Jens ÖdmanRådgivare