Förälder är omedgörlig gällande beslut som rör barnet

Hej. sonen 3,5 år bor hos pappan och dottern 1,5år hos mig, tanken är att ändra till 3dagarsbyte från hösten. Pappan vägrar prata och göra upp en plan för detta, påstår att det är långt kvar och inte har tid att prata. Sonens förskola tyckte det var bra att börja ändra boendet nu under sommaren så inte alla förändringar (ny avdelning på förskolan, mer tid där osv) sker samtidigt. Barnen mår inte bra av dagsläget, behöver vara mer tillsammans men pappan vägrar ända nåt. Han tillgodoser inte sonens lite särskilda behov, barnen är smutsiga, luktar illa och jättetrötta efter tid hos honom då dom inte sover middag ordentligt, lägger sig sent på kvällen. Jag får ingen hjälp från familjerätten, hon sa bara "du får prata med honom". Men han vägrar ju, vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den här sortens frågor behandlas i 6 kap föräldrabalken(FB).

Först och främst stadgar 6 kap 2 a § FB att när det kommer till beslut som rör vårdnad, boende och umgänge för barnet, så ska barnets bästa vara avgörande för alla beslut.

I 6 kap 2 a § andra stycket FB står det att vid bedömningen av vad som är bäst för barnet ska det fästas avseende särskilt vid bl.a. barnets behov av nära och god kontakt med båda föräldrarna.

Alltså är det väldigt viktigt att barnen har nära och god kontakt med båda föräldrarna. 6 kap 15 § FB säger att barnet ska ha rätt till umgänge med en förälder som de inte bor tillsammans med. Det är båda föräldrarnas gemensamma ansvar att barnets behov av umgänge med en förälder som de inte bor tillsammans med tillgodoses så långt som möjligt.

I 6 kap 14 a § första stycket FB står det att om barnet står under vårdnad av båda föräldrarna så får rätten på talan av en av föräldrarna besluta vem av föräldrarna barnet ska bo tillsammans med. I andra stycket samma paragraf står det att föräldrarna får avtala om barnets boende om avtalet är skriftligt och godkänns av socialnämnden.

I 6 kap 15 a § står att rätten också på talan av en förälder får besluta om umgänge mellan barnet och den föräldern. I tredje stycket samma paragraf står att föräldrarna får avtala om umgänget om det är skriftligt och godkänns av socialnämnden.

Alltså får du och pappan avtala om boende och umgänget. Men om pappan är oresonlig blir det ju svårt och således råder jag dig att föra talen i rätten om hur ni ska göra med boendet och umgänget för era barn.

Hoppas det gav svar på din fråga och ställ gärna ytterligare frågor om det är något mer du undrar över!

Gustaf ÅleskogRådgivare