FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt03/04/2017

Förälder med umgängesrätt flyttar

Hej, gemensamma vårdanad tre toårstjejer. Jag har de heltid, de är skrivna hos mig. Han har umgänge med de ca varannan helg om han vill...

Nu ska han flytta till en annan kommun, över fem mil. Sa barnen vet ej vart ....

Får han det?

Är ju lite bekymmerad över de helger han vill ha det????

Med vänlig hälsning, mamma 03

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Får han flytta till en annan kommun?

Även om man har gemensam vårdnad får man flytta till en annan kommun utan att det krävs något särskilt samtycke från exempelvis den andra vårdnadshavaren.

Vad kommer flytten att påverka då barnen endast bor med ena föräldern?

I lagen står det att barn ska ha rätt till umgänge med den förälder som de inte bor tillsammans med. Umgänget behöver inte nödvändigtvis innebära att man träffas personligen utan umgänget kan ske genom annan kontakt. Ansvaret för att umgänget ska ske ligger på båda föräldrarna (6:15 FB). Eftersom barnen bor hos dig ska du ta del i resekostnaderna för att barnen ska kunna umgås med den andra föräldern (6:15 b FB). Att den andra föräldern flyttar långt bort kan påverka fördelningen av resekostnaderna mellan er. Detta innebär att han kan behöva stå för större delen av resekostnaderna.

Hoppas att svaret var till hjälp. Du är välkommen att ställa fler frågor om du har några!

Med vänliga hälsningar

Michelle Gaudin GonzálezRådgivare