FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/07/2016

Förälders rätt att resa iväg med barn

Kan barnens mamma åka utanför komunen med barnen i några veckor utan att meddela mig?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Frågor om rör beslut om barn regleras i Föräldrabalken (FB). Enligt 6:11 FB tillsammans med 6:13 FB har ett barns vårdnadshavare rätt att bestämma i frågor som rör barnet. Svaret på din fråga är därför beroende av huruvida ni båda är vårdnadshavare eller om endast en utav er är vårdnadshavare (du eller mamman) samt beroende av vem som är boendeförälder. Om ni båda är vårdnadshavare krävs i princip att ni båda kommit överens att barnet reser iväg (t.ex. med mamman). Om det bara är mamman som är vårdnadshavare alternativt om ni båda är vårdnadshavare men mamman är boendeförälder så kan hon dock fatta detta beslut själv utan att meddela dig. Detta får dock inte inkräkta på eventuellt fastställt umgänge med dig eller liknande.

Vänligen,

Matilda CroneRådgivare