Föräldraledig på deltid samtidigt som man studerar

Hej! Jag är pappa till en 1,5-årig flicka. Jag studerar heltid (ej distans) och jobbar deltid 3 kvällar i veckan. Min fru jobbar vanliga kontorstider. Funderar på att ta ut föräldraledighet så att jag kan vara hemma med min dotter och fru dessa tre kvällar i veckan istället för att jobba. Frågan gäller om jag kan ta ut föräldraledighet en eller tre av dessa jobbdagar (egentligen kvällar) per vecka, men fortfarande fortsätta studera 100 % dagtid. För att kunna fortsätta studierna dagtid, vilket är en prioritet, behöver dottern fortsatt gå på dagis precis som i nuläget. I och med att min situation är lite speciell undrar jag alltså om det är ok att studera dag, således ha barnet på dagis den tid som studierna upptar och sedan ta ut föräldraledigt för den tid (sen eftermiddag/kväll) som jag skulle ha jobbat (1-3 kvällar /vecka)?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

En förälder har rätt till förkortning av normal arbetstid fram tills att barnet fyllt åtta år eller avslutat sitt första skolår. Som "normal arbetstid" räknas den arbetstid (heltid) som är normal inom den bransch eller hos den arbetsgivare där du som förälder är anställd. Reglerna är sedan lite olika beroende på om föräldern har rätt att ta ut föräldrapenning eller inte.

Om du har rätt till föräldrapenning har du rätt till föräldraledighet enligt 6 § föräldraledighetslagen. Eftersom rätten till föräldraledighet beräknas på den arbetstid som räknas som heltid blir det till exempel så att en förälder som arbetar 50 % måste ta ut hel föräldrapenning för att kunna vara helt föräldraledig eller tre fjärdedels föräldrapenning och arbeta 25 % av heltid. Om du redan arbetar 25 % av heltid eller mindre har du inte rätt till föräldraledighet enligt föräldraledighetslagen. I normalfallet har en förälder som studerar på 100 % inte rätt till föräldrapenning enligt Försäkringskassan (om studierna inte är på distans). För att ta reda på vad som gäller i just ditt fall kan du kontakta Försäkringskassan: forsakringskassan.se/kontakt.

Om du inte har rätt till föräldrapenning är det istället 7 § föräldraledighetslagen som är tillämplig. Enligt den bestämmelsen har en förälder rätt att vara föräldraledig upp till en fjärdedel av normal arbetstid. Om normal arbetstid i branschen är till exempel 40 timmar kan arbetstiden därför förkortas till högst 30 timmar. Jobbar du redan mindre än 75 % av normal arbetstid har du tyvärr inte rätt att vara delvis föräldraledig enligt lagen.

Det är fritt fram för arbetstagare och arbetsgivare att komma överens om bättre villkor än vad som gäller enligt lagen, så mitt råd är att du pratar med din arbetsgivare. Ni kanske kan komma överens om att du får vara föräldraledig någon kväll i veckan?

När det gäller dagis bör ni ha rätt att ha barnet där på heltid även om du är ledig på kvällarna, eftersom ni har sysselsättning på heltid under dagtid.

Med vänlig hälsning,

Caroline OravaRådgivare