FrågaEKONOMIÖvrigt21/04/2016

Föräldrapenning - uttagsgräns 8 år

Hej min dotter fyller 8 år 7 juli när måste jag ha tagit ut de sista föräldrar dagarn är det innan hon slutar åk 1 eller när hon fyller?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har ansökts om föräldrapenning innan den nya lagbestämmelsen som gäller nu har trätt i kraft, det innebär att vi måste utgå från den lydelsen som gäller för dig. Där stadgas att föräldrapenning lämnas längst till det år din dotter fyller 8 år eller går ut årsurs 1 i grundskolan. Det innebär således att om ditt barn fyller 8 år efter hon har gått ut först årskursen så är det födelsedagen som är avgörande. Om hon istället fyller 8 år innan hon går ut 1 årskursen, då är tidpunkten när hon går ut 1 årskursen relevant. Det innebär i princip att alltid den senare av dessa tidpunkter blir avgörande. Detta framgår av den tidigare lydelsen i SFB (2010:110) 12 kap 13 §.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Michelle Rinaldo IversenRådgivare