FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt22/05/2016

Föräldrars bestämmanderätt över sitt 20 åriga barn.

Hejsan, jag är en kille på 20 år! Jo jag har bott i fosterhem sen jag va ganska liten, men nu är jag 20 år, jag har jobb fast går i skolan oxå, och bor hemma. Men kan min mamma bestämma över mig även om jag bor i fosterhem när jag är 20 år? För jag får knappt träffa tjejen o får inte festa, o nu när jag har 4 veckor semester så tvingar hon med mig till Öland, när jag vill tillbringa dom med min tjej, o skulle jag få flytta hemmifrån? Men kan hon bestämma över mig såhär mycket? O vad är mina rättigheter? Vad ska jag göra? Ska jag kontakta socialen eller va? För jah har samma rättigheter som en vanlig 20 åring va?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Framförallt vill jag göra det klart och tydligt för dig att du är myndig. Detta betyder att du, från 18 års ålder, har samma rättigheter som alla andra 20 åringar i Sverige. Du är i juridisk mening vuxen och kan bestämma själv hur du vill leva ditt liv.

Din mamma kan inte bestämma över dig. Detta är så klart inte problemfritt om man exempelvis bor hemma och kanske till och med blir försörjd av sina föräldrar. Det är tyvärr ett problem jag tyvärr inte har några lösningar på. Det är inte heller ett juridiskt problem utan snarare ett samtal du måste ha med din mamma. Dina föräldrar är däremot underhållsskyldiga för dig tills dagen du fyller 21 så länge du går i skolan, detta framgår av föräldrabalken 7 kap 1§.

Du kan absolut flytta hemifrån om du vill. Som sagt, efter att du fyller 18 år är du vuxen och du har själv rätten att bestämma över din egendom. Vill du lägga din lön eller studiestöd på en lägenhet, kan din mamma inte hindra dig från detta.

Din mamma kan alltså inte rent juridiskt sätt kontrollera vad du vill göra, vad du vill lägga dina pengar på eller vem du vill spendera din tid med. Efter det att du fyller 18 är du din egen person med samma rättigheter och skyldigheter som alla andra vuxna, omyndiga människor.

Jag hoppas detta besvarar dina frågor!

Med vänlig hälsning
Matilda BonaRådgivare