Föräldrars principalansvar vid delad vårdnad

Hej, Jag har en dotter som kastade sten på en glasruta som gick sönder och nu vill dom ha ersättning för att få ett nytt glas isatt. Pappan och jag har separerat men har delad vårdnad och dottern bor hos mig en vecka och hos pappan varannan vecka. Detta skedde under vistelsen hos pappan, men är vi båda betalningsansvariga då vi står som vårdnadshavare båda?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Enligt 3 kap. 5 § skadeståndslagen är en förälder som har vårdnaden om ett barn skyldig att ersätta sakskada som barnet orsakar genom brott, se https://lagen.nu/1972:207#K3P5S1. Är båda föräldrarna till barnet vårdnadshavare svarar de solidariskt för skadeståndet. Det spelar alltså ingen roll hos vem barnet bor vid händelsen för brottet utan ansvaret du och pappan har som vårdnadshavare gäller ändå. Betalningsansvaret kan dock jämkas (få beloppet sänkt) om en vårdnadshavare bedöms ha väldigt låg inkomst.

För att ni ska bli skyldiga att ersätta skadan er dotter orsakat krävs att händelsen faller in under något brott som anges i Brottsbalken. Det din dotter gjort tycks falla under brottet skadegörelse, se 12 kap. 1 § Brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700#K12P1S1). Det spelar i detta fall ingen roll om barnet inte är straffmyndigt (under 15 år), det räknas ändå som en straffbar handling som leder till skadeståndsansvar (även om ingen brottspåföljd kommer att kunna utdömas). Du och pappan blir skyldiga att ersätta skadan, men endast upp till ett belopp som motsvarar en femtedel av årets prisbasbelopp, se 3 kap. 5 § 2 st. skadeståndslagen (https://lagen.nu/1972:207#K3P5S2). En femtedel av årets prisbasbelopp är lika med 8 860 kr. Som mest kommer du alltså att behöva betala 4 430 kr (hälften av 8 860 kr) och pappan får då betala andra hälften.

Föräldrarnas betalningsansvar friar dock inte barnet från skadeståndsansvar. Uppgår skadeståndet till mer än 8 860 kr så är er dotter betalningsansvarig för resterande del. Den som vållar skada innan hen fyllt 18 år ska i den mån det är skäligt ersätta skadan, se 2 kap. 4 § skadeståndslagen (https://lagen.nu/1972:207#K2P4S1). I bedömningen för vad som är skälig ersättning tar man hänsyn till gärningspersonens ålder och utveckling, handlingens beskaffenhet, föreliggande ansvarsförsäkring och andra ekonomiska förhållanden samt övriga omständigheter. Har din dotter en ansvarsförsäkring kan den täcka skadeståndet.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar

Cecilia KnutsenRådgivare