FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott25/10/2015

Förargelseväckande beteende

är det olagligt att bajsa på någons tomt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Den som offentligen beter sig på ett sätt som är ägnat att (det vill säga ha en möjlighet) väcka förargelse hos allmänheten, döms för förargelseväckande beteende till penningböter enligt 16:16 Brottsbalken. Att bajsa på någons tomt är helt klart ett beteende som väcker irritation hos allmänheten.

I din fråga gäller dock inte beteendet en offentlig plats, utan någons tomt som därmed blir att betrakta som en enskild plats. Det spelar i det här sammanhanget inte någon roll eftersom allmänheten har en möjlighet att se beteendet och därmed faller det in under begreppet offentligen. Således blir paragrafen tillämplig även fast beteendet utförs på en annan persons tomt.

Sammanfattningsvis är beteendet olagligt och den person som utför handlingen kan bli straffrättsligt dömd.

Hoppas jag kunde bringa klarhet i din fråga!

Vänliga Hälsningar,

Josefin LindRådgivare