Förbud mot att fotografera ett skyddsobjekt?

Hej! Vad säger lagen om att filma/fotografera platser som är skyddsobjekt, om den som fotograferar inte befinner sig på skyddat område när bilderna tas? Dvs. exempelvis exteriören till en militäranläggning.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skyddsobjekt regleras i Skyddslagen och kan, som du säger, vara till exempel områden som tillhör Försvarsmakten men även andra byggnader som staten äger (4-5 §§). Ett beslut om skyddsobjekt innebär att obehöriga inte har tillträde till skyddsobjektet men kan även genom ett särskilt beslut "förenas med ett förbud mot att göra avbildningar, beskrivningar eller mätningar av eller inom skyddsobjektet" (7 § 2st). Det betyder att det inte föreligger förbud mot att fotografera och filma alla skyddsobjekt men att det kan göra det om det finns ett särskilt beslut kring just det. Förbudet gör inte heller någon skillnad i om man befinner sig inom eller utanför området.

Vidare så ska den som äger skyddsobjektet ansvara för upplysa om att området är ett skyddsobjekt genom skyltning eller på annat tydligt sätt (22 §). Vanligtvis borde det finnas skyltning i anslutning till skyddsobjektet och där brukar det stå angivet ifall det finns ett förbud mot att fotografera eller inte.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Michael ButlerRådgivare