Förbudet mot att använda annans fotografiska bild på sin hemsida

Hej! Jag driver en hemsida och undrar hur det fungerar med upphovsrätten gällande fotografiska bilder. Min hemsida publicerar satir-nyheter om alla möjliga ting, så om vi skriver om t.ex Jan Björklund vill vi gärna kunna publicera ett fotografi av honom i anslutning till artikeln. Texterna är satiriska och förlöjligande men aldrig kränkande eller elakartade.

Som jag har förstått det är skyddet för "fotografiska bilder" (bild som ej anses ha verkshöjd) inte lika starkt som skyddet för "fotografiska verk" (bilder med verkshöjd). Min fråga rör alltså fotografiska bilder eftersom det är denna typ av bild som brukar användas i nyhetssammanhang.

Om jag t.ex. skriver en artikel som skämtar om Stefan Löfven, är det då okej för mig att ta en bild från Socialdemokraternas hemsida, beskära den och publicera den på min hemsida i anslutning till artikeln?

Gällande samma artikel, skulle jag få ta en bild på Löfven från en annan "riktigt" tidning, t.ex. Aftonbladet, beskära den och publicera detta i anslutning till min artikel?

Om det är okej för mig att ta bilden utan lov från upphovsmannen, behöver jag fortfarande ange upphovsmannens namn där jag publicerat bilden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skillnaden mellan skyddet för fotografier med verkshöjd och sådana som saknar verkshöjd är skyddstiden, inget annat. Skyddet för fotografier utan verkshöjd regleras i upphovsrättslagen 49a§ och gäller i 50 år. Skyddet innebär ett förbud mot att "framställa exemplet av bilden och göra den tillgänglig för allmänheten. Rätten gäller oavsett om bilden används i ursprungligt eller ändrat skick och oavsett vilken teknik som utyttjas." Du begår alltså ett immaterialrättsligt intrång om du tar en bild från t ex Socialdemokraternas hemsida eller från Aftonbladet utan att fråga fotografen först.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare