FrågaKÖPRÄTTÖvrigt12/06/2017

Förbudsskyltar

Idag skulle jag bära väska i butiken för att handla men de skyltar att "bära väska i butiken förbjud " . Får butiker skylta så här?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Butiker har rätt att sätta upp förbudsskyltar utanför sin affär. Detta gäller så länge skyltarna inte är diskriminerande. Om de förbjuder vissa väskor eller klädesplagg som bara bärs av en specifik folkgrupp eller människor som utövar en specifik religion, är detta inte acceptabelt. Däremot är det inte förbjudet att sätta upp skyltar om att affären inte vill att kunder tar med sig väskor in, för att exempelvis undvika snatterier.

Det du kan göra är att tala med butikspersonalen om det går att lösa ändå, men det är i slutändan butikens frihet att välja vilka de handlar med, så länge det inte är diskriminerande.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare