Fördelas efterarv från första avlidna make/maka innan bodelning med ny make/maka?

Jag lever med ny make o två egna barn. Deras pappa avled o jag ärvde som änka. Vad händer med "farsarvet" om jag dör först? Läggs all min egendom in i giftorättsgodset som bodelas?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör arv vilket regleras i Ärvdabalken (ÄB) och lite i Äktenskapsbalken (ÄktB) eftersom det även rör bodelning. Jag tolkar din fråga som att du gifte om dig efter att din första make dog och att du ärvde av honom med fri förfoganderätt (3 kap. 1 § ÄB).

Det som händer först när du dör är att fördelningen av det arv som barnen skulle fått av sin far ska ske. Barnen ska få ut sitt arv från pappan innan en bodelning mellan dig och din nya make görs (3 kap. 6 § ÄB). Barnen kommer då att få en kvotdel av den egendom som du har innan bodelningen ske, värdet av det som du har där arvet kommer att ingå. Det vill säga den egendomen du har innan värdet av din och din makes egendom läggs samman och sedan hälften delas. Kvotdel ska ha beräknats vid din första makens död, den delen som barnen har rätt att få i efterarv av sin far (3 kap. 1 § ÄB).

Resterande del av värdet på den egendom du har kvar efter att arvet har fördelats till dina barn kommer att ingå i bodelningen mellan dig och din nya make, förutsatt att det är giftorättsgods. Värdet på eran egendom kommer att läggs samman och hälften delas. Bodelningen sker alltså efter fördelning av arvet. Där din make får hälften och du hälften (11 kap. 3 § ÄktB). Den delen du får kommer att beaktas som din kvarlåtenskap och fördelas på dina barn som arvet efter dig eftersom barnen är arvingar till dig (2 kap. 1 § ÄB).

Så för att besvara din fråga, arvet som barnen har rätt till efter sin far kommer att fördelas till barnen först innan bodelningen mellan din nya make och dig sker och där inte heller ingå i bodelningen. Du kommer således inte ta med arvet som barnen ska ha efter sin far in i bodelningen mellan dig och din nya make.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Sofia WedinRådgivare