Fördelning av arv

Hej, Jag har en fråga angående arvsrätt. Jag har två barn med en man som jag separerat från. Han i sin tur har ett barn från en tidigare relation. Om han går bort hur delas arvet mellan barnen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Hans bröstarvingar, alltså alla de tre barnen, kommer vid hans död att få dela på arvet med lika stor del, 2 kap 1§ Ärvdabalken. Detta förutsätter dock att han inte har testamenterat bort någon del av arvet. Var och en av de tre barnen har en laglig rätt till sin laglott, vilken i detta fall består av 1/6 av arvet, 7 kap 1§ Ärvdabalken. Hälften av arvet efter honom kan han alltså inte testamentera bort utan ska enligt lag tillfall de tre barnen med 1/6 var.

Hoppas att du fått svar på din fråga, annars tveka inte höra av dig igen!

Sara AspelinRådgivare