Fördelning av arv; makar; endast gemensamma barn; all egendom var enskild egendom.

Min fru och jag är gifta sedan flera år. Vi har gemensamma barn, Inga andra barn finns. När vi gifte oss skrev vi ett äktenskapsförord som säger att det vi hade vid giftemålet är vars och ens enskilda egendom.

Vad händer med arvet om någon av oss går bort?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga, undrar du bara hur arvet efter någon av er kommer att fördelas.

Mitt svar är strukturerat så att jag först sammanfattar mina slutsatser. Därefter följer min utredning av ditt problem.

Sammanfattning

Om en av er går bort ärver den av er som lever allt. Om den som lever sedan går bort, går arvet vidare till barnen.

Vilken egendom tillhör den avlidna?

Det som kan gå i arv kallas kvarlåtenskap. För att veta vad kvarlåtenskapen efter någon av er skulle vara måste man först veta vilka tillgångar och skulder den avlidna hade

Bodelning måste ske när den ena maken dör

Innan kvarlåtenskapen efter den avlidna kan fastställas sker en bodelning.

En bodelning ska nämligen i regel ske när den ena maken dör (se 1 kap. 5 § och 9 kap. 1 § första stycket äktenskapsbalken).

En bodelning kan förändra kvarlåtenskapen. Genom den omfördelas den egendom som inte är enskild egendom.

Bodelning behöver dock inte ske om all egendom är enskild egendom (9 kap. 1 § första stycket äktenskapsbalken). Den lär i alla fall inte göra någon skillnad i just ert fall. Observera att det dock finns undantag.

Hur fördelas den avlidnas arv?

Jag antar nu att bodelningen inte förändrade något.

Eftersom ni bara har gemensamma barn kommer det vara den efterlevande maken som ärver den avlidna makens kvarlåtenskap (3 kap. 1 § första stycket ärvdabalken (ÄB)). Den efterlevande maken kan dock inte testamentera bort vad han eller hon ärver efter den avlidna maken (3 kap. 2 § första stycket ÄB).

Den avlidna makens kvarlåtenskap går bara vidare till era gemensamma barn efter att även den efterlevande maken har gått bort (2 kap. 1 § och 3 kap. 2 § ÄB).

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

____________________________________

Behöver du vidare hjälp med frågor kring fördelning av arv är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till fredag 10:00–16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare