Fördelning av arv mellan make och barn

När en av makarna går bort, hur mycket har den andre make/maka och barnen rätt att ärva. Hur exakt ser fördelningen i arvet ut mellan make/maka och barnen delas det 50/50 eller har efterlevande make/maka rätt att ärva mer än 50% ifall det inte är testamenterat något?

Lawline svarar

Hej tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Den efterlevande maken ärver enligt 3 kap. 1 § ÄB hela kvarlåtenskapen. Om de båda makarna haft gemensamma barn ärver den efterlevande maken kvarlåtenskapen med fri förfoganderätt enligt samma paragraf. Det innebär att de gemensamma barnen då har rätt till efterarv när den efterlevande maken går bort. Har däremot den avlidna maken ett sälkullsbarn har denne rätt att få ut sitt arv direkt vid den första makens död enligt 3 kap. 1 § ÄB.

Har du ytterligare frågor kan du ställa dem i kommentarsfältet nedan.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare