Fördelning av arv när testamente till fördel för före detta sambo finns?

Min pappa dog nyligen. Han var ensamboende i sitt eget hus. Han hade ett testament skriver 2000 där han testamenterar hälften till sin dåvarande sambo. Dom är inte sambon längre. Vad är det som gäller nu? Jag är enda kvar av hans tre barn. Det finns barnbarn.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag tolkar din fråga rätt så vill du veta vad som händer med din pappas kvarlåtenskap. Att din pappa hade ett testamente som upprättades år 2000, där han testamenterar hälften av antigen huset eller sin kvarlåtenskap till sin dåvarande sambo, men att de nu vid dödsfallet inte längre är samboende. Att de bröt upp innan din pappa avled. Att du vill veta vad testamentet har för inverkan samt hur arvet fördelas.

Frågan handlar således om arv och testamente vilket regleras i Ärvdabalken.

Testamentes påverkan?
Eftersom det finns ett testamente så ska arvet av din far fördelas enligt testamentet. Men eftersom testamentet är till fördel för din fars före detta sambo kan det bli aktuellt att inte verkställa testamentet. Att det eventuellt ska ske en tolkning av testamentet för att fastställa din fars verkliga vilja. Det föreligger nämligen en regel att om testamentet är till fördel för en tidigare maka/make eller sambo som nu vid dödsfallet inte längre är det, att testamentet inte ska verkställas. Att det då inte kan anses förenligt med testarns (din far) verkliga vilja. Eftersom det har gått långtid sen testamentet skrevs, och din far inte längre är tillsammans med sin sambo finns det mycket som talar för att testamentet inte kommer verkställas (11 kap. 1 och 8 § ÄB).

Om testamentet inte verkställs
Om testamentet upplöses, alltså anses vara utan verkan, ska din fars kvarlåtenskap fördelas enligt den legala arvsordningen, vilket innebär att bröstarvingar (barn och barnbarn till den avliden) ärver. (2 kap. 1 § ÄB).

Vilket skulle innebära att du och dina 2 syskon kommer att få dela lika på kvarlåtenskapen från din far. Kvarlåtenskapen ska således fördelas på 3 lika stora delar. Dock är dina 2 syskon döda, vilket innebär att deras del av arvet ska fördelas lika på deras barn, barnbarnen till din far. Det vill säga den delen som dina syskon skulle få kommer tillfalla deras barn om syskonen hade barn (2 kap. 1 § ÄB).

Om någon av dina syskon inte har barn kommer kvarlåtenskapen bara att delas på dig och ditt andra syskon (2 kap. 1 och 2 § ÄB).

Om testamentet verkställs
Om det skulle vara så att testamentet inte upplöses, att testamentet verkställs kommer halva av din pappas kvarlåtenskap att tillfalla din fars före detta sambo. Resterande del kommer att tillfalla dig och dina syskon som beskrivet ovan. Viktigt dock här är att tänka på att ni ska få ut minst så stor del som laglotten är. Laglotten för er är 1/6 var av hela din fars kvarlåtenskap, laglotten är alltså halva arvslotten. Får ni ut mindre än det så har du rätt att få ut mellanskillnaden från delen som ex-sambon skulle ärva. För att så ut så mycket som eran laglott är. Det krävs dock att du påkallar jämkning av testamentet (7 kap. 1, 3 och 5 § ÄB).

Sammanfattning
Du och dina syskon kommer alltså, om testamentet upplöses, att ärva 1/3 var av din pappas kvarlåtenskap. Eftersom båda dina syskon är döda kommer deras barn att träda och ärva av deras morfar/farfar och få dela lika på den delen som deras förälder skulle få. Om något av dina syskon inte har barn kommer den delen att tillfalla dig och ditt andra syskon.

Om det mot förmodan skulle vara så att testamentet verkställs kommer halva kvarlåtenskapen att tillfalla din fars före detta sambo och resterande del kommer du och dina syskon få dela på. Här ska ni få ut minst eran laglott.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Sofia WedinRådgivare